Prostor v gibanju, s Plečnikom – Misliti Plečnika v kontekstu skupnosti
[acf field=”avtor_projekta”]
Kako Plečnikovo delo videti, gledati, razumeti, o njem likovno razmišljati in ga spoznati v kontekstu skupnosti, so v Plečnikovem letu 2022 raziskovali študenti Naravoslovnotehniške fakultete v Ljubljani.
S podporo vseh mogoči elektronskih naprav, je vizualno gledanje z vsemi svojimi hitrimi posredovanimi podatki, lahko v veliko breme in preizkušnja likovnemu razmišljanju in gledanju. Ob zavedanju vseh teh hitrih impulzov smo s študenti Naravoslovnotehniške fakultete v Ljubljani poizkusili zamrzniti, ustaviti in fokusirati pogled in v svojem ustvarjalnem času premišljevali delo Jožeta Plečnika. Plečnik stavbo naše fakultete Oddelka za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje zadeva na zahodni strani z Rimskim zidom, in na vogalu s poslopjem Stare tehnike. Ob arhitekturnih stvaritvah pa v polju grafičnega raziskovanja in študija nismo pozabili na njegove projekte, kjer se je sam lotil tudi knjižnih in tipografskih načrtovanj. V treh tednih smo s študenti pripravili raznolike pripovedi in uvide v Plečnikovo delo, rezultati pa nas nagovarjajo z mladostniškim in eksperimentalnim narativom, s katerim mladi pripovedujejo zgodbo prostora z dopolnilno komponento, ki jo umetnost vselej vključuje, časom.
Zadnja leta so nam ponudila kar nekaj definicij in priložnosti, kako naj premišljujemo, predvsem pa udejanjamo skupnost. Vsak posameznik je s svojo potjo del skupnosti, ki nam jo od malih nog začrtajo institucije, kjer osvoboditve nikoli niso samoumevne in jih je potrebno v kontekstih vpetosti in omejenosti odpirati na sebi najbolj ustvarjalne načine. Del takšnih zamejitev je tudi vsak poglobljen študij, ki nam omogoča prestopanje iz notranjega v zunanji prostor, predvsem pa pozorno spremljanje dogajanja, ki ga prehajanje med prostori ponuja.
To prehajanje med zunaj notri smo preverili tudi pri predmetu Osnove likovnega izražanja. Izražanje ima večplastne načine posredovanja informacij in v likovni materiji smo, četudi se zdi, da smo z njo vse povedali, pred neznanko, kako bo naše delo bral nekdo drugi, ki prav tako z nami vstopa v najrazličnejše upodobitvene in spominske prostore. Izhodišče za naš osnovni izraz je bilo delo Jožeta Plečnika. Plečnik, za katerega mislimo, da ga poznamo in da o njem vse vemo, nam je v štirih terminih ponudil premislek, predvsem pa smo si z mladimi vzeli čas, da smo v mikro skupnostih pozorno brali njegovo delo. Če nam česa v sodobnih skupnostih primanjkuje, je to čas, in izvirnih izgovorov, da ni časa za to in ono. Plečnik je ustvarjal brez izgovorov, požrtvovalno in z jasnimi cilji. Ker arhitektura v svojem zamejenem ali odprtem prostoru vsebuje čas zasnove, čas gradnje in čas uporabe, je tako medij video bil tisti pravi, ki bo z naracijo pripovedi lahko nazorno vključeval tudi to likovno časovno spremenljivko. Čas je spremenil percepcijo arhitektovega dela in mi smo dela obujali, upodabljali, artikulirali na drugačne načine. Bodisi preko forme, naracije vsebine, socialnih in družbenih vprašanj, edukacije, ilustracije.
Izhodiščna podoba arhitekture je ustvarjalni premislek ponudila v zvočni podlagi video dokumenta. V tem segmentu se je izkazal velik premislek in tudi njihova ustvarjalna iznajdljivost. Kako lahko šum Ljubljanice, mestnega vrveža ali zmečkan papir ponudijo nove asociacije, včasih likovno delo podkrepijo, spet drugič vzporedno z njim pripoveduje svojo zgodbo. Zgrajene skupnosti in porazdelitev nalog nam ponuja vpogled v čas, ki smo ga v mesecu oktobru preživeli z mislijo na Plečnika. In v njegovih delih, ki smo jih ponotranjili in se nam včasih zdijo, da na njih ne bomo odkrili več ničesar novega, odkrivali novo, predvsem pa izkustveno preko ekrana in kamere telekomunikacijske naprave vzpostavili dialog s širšo skupnostjo, ki proslavlja v letu 2022 Plečnikovo leto.
Mentor: doc. Boris Beja
Študentska dela so nastala na podlagi javnega natečaja kratkega filma o Plečnikovi arhitekturi, ki ga je objavil Muzej za arhitekturo in oblikovanje.
Video dela / Videos:
Taja Atelšek, David Ahmentović, Manca Blatnik, Lea Lavrenčič – Žale skozi okvir / Žale Trough a Frame – 2:50
Ana Grobelnik, Lara Sudar, Eli Kniewald, Maša Podvez – Mali človek Šentjakob / Little Person Šentjakob – 2:14
Eva Benedičič, Tosja Macedoni, Jakob Benjamin Horvat, Kementina Peternel – Oni za nas on za nijh – We for Us Him for Them – 2:29
Tara Baumgarten, Lara Skubic, Nina Starman Gombač, Laura Vitežnik – Začarani krog / A vicious circle – 2:59
Jan Simončič, Marko Verdnik, Martin Prosen, Nejc Kregar in Žan Omers – Plečnikova Ljubljana / Plečnik’s Ljubljana – 2:58
Marusa Pozar, Valentina Šuligoj, Lucija Pintar, Urska Bernot – Plečnik’s Antique Ljubljana – 2:51