Banner - header

Kot vsako leto program Ars Electronica Animation Festival On Tour predstavlja najnovejše umetniške trende na področju digitalne animacije. Izbor, sestavljen iz prijav na Prix Ars Electronica 2024 v nedavno prenovljeni kategoriji Nova animirana umetnost (New Animation Art), prikazuje preobrazbe in dinamiko, ki se odvijajo na področju animacije.


Še izraziteje kot v preteklih letih je bilo opaziti težnjo mnogih ustvarjalcev, da specifična orodja (kot so Stable Diffusion, Midjourney, DALL·E, Sora, Runway ali ChatGPT) uporabljajo na samorefleksiven način, ki omogoča kritičen komentar družbeno-tehnične narave teh sistemov in njihovega vpliva na našo družbo. Poleg tega smo zaznali, da je izjemna tretjina prijavljenih projektov bodisi nastala z uporabo orodij umetne inteligence bodisi imela umetno inteligenco kot osrednjo temo – kar predstavlja najvišje število doslej.


Od skoraj 900 prijav je bilo izbranih in predstavljenih približno 45 projektov na Ars Electronica Animation Festivalu septembra 2024. Več kot polovica jih je bila vključena v program On Tour in so zdaj na voljo v štirih izjemnih kompilacijah: Najboljše s Prix Ars Electronica, Avstrijska animacija, Mlade animacije, Znanstvene in podatkovne vizualizacije.


Celoten program festivala Ars Electronica Animation Festival 2024
Slike s festivala Ars Electronica Animation Festival 2024

Ars Electronica je platforma, ki deluje na stičišču umetnosti, tehnologije in družbe z organizacijo razstav, izobraževalnih programov ter raziskovalnih projektov, osredotočenih na prihodnost naših družb. Ustanovljena je bila leta 1979 v Linzu kot festival, od takrat pa se je razširila in danes vključuje laboratorij, nagrado ter muzej, posvečen študiju in promociji medijske umetnosti ter digitalne kulture.


Najboljše s Prix Ars Electronica: Nova animirana umetnost 75 min
Program Najboljše s Prix Ars Electronica vključuje osem animacij, od katerih jih je šest prejelo nagrade na letošnjem tekmovanju. Dva dobitnika zlate Nike, ena nagrada za posebno omembo (Award of Distinction) in tri častne omembe ponujajo odličen pregled trenutne krajine animirane umetnosti. Večina teh del uporablja nove tehnologije za prepričljiv družbeno-politični komentar in poglobljen razmislek o perečih vprašanjih našega časa: podnebni krizi, podatkovnem nadzoru, nevidnem človeškem delu, ki je potrebno za urjenje sistemov umetne inteligence, eroziji verodostojnosti podobe, komodifikaciji nadnacionalnega izobraževanja ter potrebi po svežih vizijah kulture, narave in vesolja. Program nagrajenih projektov bogatita še dve dodatni deli: eno se poglablja v kvantne resničnosti našega večdimenzionalnega vesolja, drugo pa razvija ganljivo zgodbo o prijateljstvu in preobrazbi.

  • DIM IN OGLEDALA Avtorica: Beatie Wolfe (GB), 4’20’’ – dobitnica zlate Nike
    Dim in ogledala je nenavadna mešanica glasbenega videa in znanstvene vizualizacije. To kratko in ganljivo delo poudarja razsežnost podnebne krize, saj ne predstavlja le znanstvenih dejstev o globalnem segrevanju, temveč tudi nevarna ideološka stališča, ki so jo v zadnjih nekaj desetletjih zanikala. Naraščajoče ravni metana so prikazane ob zgodovinskih oglaševalskih sloganih naftnih podjetij, katerih namen je bil omajati verodostojnost podnebne krize. Vizualizacija temelji na Nasini sliki Blue Marble in se predvaja ob skladbi Oh My Heart, ki jo je Beatie Wolfe izdala kot prvo bioplastično ploščo na svetu.
  • NEZNANI KVANTNI OBJEKTI Avtor: Alessandro Bavari (IT), 13’
    Neznani kvantni objekti je eksperimentalna animacija, ki raziskuje 13 od 64 dimenzij, za katere se domneva, da obstajajo onkraj treh uveljavljenih prostorsko-časovnih dimenzij. Z animacijo Bavari omogoča neposredno izkušnjo sicer zelo teoretičnega in abstraktnega koncepta. Ponuja vizualno predstavitev idej, ki nimajo otipljive vizualne oblike, a jih je s pomočjo tega medija mogoče domiselno približati razumevanju.
  • OBARVANO Avtor: Jeremy Kamal (US), 2’11’’ – nagrada za posebno omembo (Award of Distinction)
    Obarvano je kratek spekulativni CGI film, ki prikazuje utopično prihodnost, v kateri so ameriške pokrajine preoblikovane pod vplivom afroameriške kulture. Film spremlja tenkočutnega mojstra čaja, ki za označevanje ozemlja uporablja obarvano floro. Dogajanje je postavljeno v svet, kjer simbiotični odnosi s tehnologijo temnopoltim Američanom omogočajo preoblikovanje »naravnih« in sintetičnih okolij.
  • ZBOGOM, MEDO Avtor: Jan Bitzer (DE), 10’40’’
    V filmu Zbogom, medo vstopimo v propadajoč motel iz 80. let, kjer se skupina nenavadnih prijateljev zbere na zadnjem praznovanju. V središču zabave je Medo – robot z nenavadnimi sanjami: da bi odvrgel svoj kovinski oklep in postal pravi medved. Zbogom, medo je nadrealistična zgodba o prijateljstvu, preobrazbi, spremembi in obredu dolgega slovesa. Prijatelji skupaj praznujejo in se poslavljajo drug od drugega. Medova preobrazba v pravega medveda se zaključi prav to noč.
  • HVALA ZA SPOMINEK, ZK! Avtorica: Los (CN), 3’ – častna omemba
    Hvala za spominek, ZK! prikazuje izkušnjo kitajske študentke, ki eno leto preživi v Združenem kraljestvu in se spopada s kulturno izkoreninjenostjo ter občutkom nepripadnosti. S tem globoko osebnim filmom umetnica postavlja bistveno vprašanje: ali so mednarodni študenti cenjeni kot prispevek k sistemu ali zgolj izkoriščani kot viri? Surova in iskrena upodobitev filma bo odmevala pri vsakomur, ki se je kdaj počutil kot tujec.
  • NEZNANA OZNAKA Avtor: Nicolas Gourault (FR), 16’34’’ – častna omemba
    Neznana oznaka je dokumentarec o izkušnjah spletnih mikrodelavcev z globalnega juga, ki označujejo slike za urjenje samovozečih avtomobilov. Film se začne s preprosto animacijo, ki ponazarja postopek segmentacije – ključni korak pri urjenju umetne inteligence, kjer so slike razdeljene na posamezne objekte, na primer ločevanje avtomobilov od pešcev ali cest. To natančno delo, ki ga opravljajo človeški delavci, omogoča sistemom umetne inteligence prepoznavanje in interakcijo z okoljem. Film poudarja diskriminacijo, s katero se ti delavci soočajo, pri čemer se animirane vizualizacije razvijajo v kompleksnosti, da bi odražale zapletenost njihovega dela. Zgodba doseže vrhunec v 3D vizualizaciji podatkov v merilu mesta, ki razkriva skriti človeški napor za sistemi umetne inteligence.
  • WASHED OUT: “NAJTEŽJI DEL” Avtor: Paul Trillo (US) – dobitnik zlate Nike za umetno inteligenco v umetnosti (Golden Nica AI in ART Award)
    Glasbeni video za album The Hardest Part skupine Washed Out predstavlja prelomni dosežek, saj je to prvi v celoti generativni video, ustvarjen z OpenAI-jevim modelom za pretvorbo besedila v video, SORA. Prav zato je prejel zlato Niko za umetno inteligenco v umetnosti.
    Video, ki se razteza čez več desetletij, se začne v zgodnjih 80. letih in spremlja mlad par skozi celotno življenje. Z objemom halucinantnih, sanjskih lastnosti SORE uspe video ujeti minljivo in izmuzljivo naravo spominov.
  • RACA Avtorica: Rachel Maclean (GB), 16’30’’, častna omemba
    Raca je nenavaden deepfake kratki film, postavljen v ikonični svet Jamesa Bonda. Z umetno inteligenco ustvarjene upodobitve Seana Conneryja, Marilyn Monroe in drugih zvezd animacije občinstvu predstavijo na videz znano, a v resnici nikoli videno resničnost, kjer se nenehno preizprašuje fiksna definicija identitete ter zanesljivost zgodovine in novic. Ta duhovit, a vznemirljiv prikaz mojstrstva deepfake tehnologije bo občinstvo zagotovo pustil odprtih ust od presenečenja.

Avstrijska panorama 30 min
Avstrijska panorama predstavlja mešanico eksperimentalnih in humornih animacij umetnikov, rojenih ali delujočih v Avstriji. Kompilacija se začne s komično noto z animacijo MOTNJA 2’22’’ Sasche Vernika – kratkim filmom o nadležni muhi, ki v življenje hipsterja vnese kaos in prepreči njegove poskuse ugriza v vegetarijanski zavitek. Hibrid igranega filma, risbe in umetne inteligence LUCID 3’10’’ avtorice Celine Pham predstavlja očarljivo prepletanje plesa, glasbe in prenosa nevronskega stila. ODMEVI ŽALOSTI 19’13’’ Verene Repar je z umetno inteligenco ustvarjen osebni esej, ki gledalce popelje na fantazmagorično potovanje skozi spomin, podzavest in travmo. Nazadnje pa BREZNO 2’59’’ umetniškega dua Sophie Gartner in Nea Klingerja prinaša temačno, grenko-irončen pogled na apokalipso.

Mlade animacije 30 min
Kot vsako leto so v kategoriji Mlade animacije (Young Animations) nagrajena dela nadarjenih filmskih ustvarjalcev, starih do 19 let. Program predstavlja izbor kratkih filmov, ki so jih ustvarili mladi umetniki iz vse Avstrije in jih prijavili na Prix Ars Electronica 2024 v kategoriji u19 – create your world.

  • LAST by Anna Bubenicek und Flora Kirnbauer, 4’52’’,
  • NORMAL DAY IN JURASSIC WORLD by Maximilian Peinhaupt, 7’50’’
  • HERZENSSCHWESTERN by Sara Çelen, Gloria Schauer und Julia Scheucher, 51’’
  • NA2R_3LUMEN by Nea Geršak, 1’20’’
  • ZEMLYANKA by Justin Casta, Maximilian Größ, Jonathan Pacher, Georgy Snegur, Christina Zsalacz, 4’44’’
  • FLUTEN DER FREIHEIT by Jakob Gruber, 10’’, Golden Nica Winner u19,
  • EVERLASTING END by Keno Czompo, Aaron Hager, Tobias Kogler, 1’33’’
  • CONSTRUCTED IDENTITY by Sophia Scharrer, 1’58’’
  • OCEANEBULA by Sophie Gartner, 1’50’’
  • JUST A DREAM by Sophie Brunnmayr, 3’

Znanstvene in podatkovne vizualizacije 15 min
Z animacijo znanstveni koncepti postanejo več kot le podatki – postanejo zgodbe, ki odmevajo in navdihujejo. Animacija lahko kompleksne znanstvene pojme spremeni v vizualno razumljive pripovedi ter jih naredi dostopne širši javnosti. Od raziskovanja središča Rimske ceste in dinamike zvezd, ki krožijo okoli supermasivne črne luknje, do prikaza replikacije DNK ali trendov segrevanja planeta skozi čas – izbrane animacije razčlenjujejo zapletene znanstvene pojave v razumljive segmente. Takšne grafične predstavitve podatkov pogosto razkrijejo ‘skrite’ vpoglede v naš svet – z drugimi besedami, ozavestijo nas o pojavih, ki se razvijajo bodisi prepočasi (npr. podnebne spremembe) bodisi prehitro (npr. replikacija DNK), da bi jih zaznali z neposredno izkušnjo ali opazovalno tehnologijo. Nekatere izbrane animacije imajo faktografski, informativen pristop, da bi kompleksne znanstvene koncepte naredile otipljive in zanimive, medtem ko druge – kot je dobitnik zlate Nike Dim in ogledala – znanstvene podatke prepletajo v čustvene pripovedi.

  • A JOURNEY TO THE CENTER OF THE MILKY WAY: STELLAR ORBITS AROUND ITS CENTRAL BLACK HOLE, NCSA Advanced Visualization Lab (US), 3’19’’
  • DNA REPLICATION OF THE LAGGING STRAND, Peter Mindek (SK), Tobias Klein (DE) and Alfredo De Biasio (IT), 2’45’’
  • FOLLOWING THE UPPER AND LOWER LIMBS OF THE AMOC, Felicia Brisc (DE) and Nuno Serra (PT), 3’45
  • NASA CLIMATE SPIRAL, Mark SubbaRao (US), 30’’
  • SMOKE AND MIRRORS, Beatie Wolfe (GB), 4’20’’

Zasluge:

  • Prix Ars Electronica, ki ga organizira Ars Electronica Linz GmbH & Co KG, omogoča podpora mesta Linz.
  • Posebna zahvala za dodatno podporo gre avstrijskemu zveznemu ministrstvu za evropske in mednarodne zadeve, avstrijskemu zveznemu ministrstvu za izobraževanje, znanost in raziskave ter agenciji OeAD.
  • Festival ARS ELECTRONICA ANIMATION FESTIVAL 2024 je sodelovanje med Ars Electronico in Univerzo uporabnih znanosti Zgornje Avstrije, kampus Hagenberg.
  • Festival ARS ELECTRONICA ANIMATION FESTIVAL 2024 kurirata Juergen Hagler (Univerza uporabnih znanosti Zgornje Avstrije, kampus Hagenberg) in Daniela Duca De Tey (Ars Electronica).
  • Program ARS ELECTRONICA ANIMATION FESTIVAL 2024 ON TOUR je bil produciran s podporo avstrijskega zveznega ministrstva za Evropo, integracijo in zunanje zadeve.

Ars Electronica Linz GmbH & Co KG
Ars-Electronica-Straße 1, 4040 Linz, Avstrija
Tel. +43-732-7272-0, Faks +43-732-7272-2
E-pošta: info@ars.electronica.art
ars.electronica.art